skip to Main Content
Vijf Zaken Die U Als Ondernemer Moet Regelen | Blogs | Nova Groep

Vijf belangrijke zaken die u als ondernemer moet regelen

  • Blog

Als ondernemer krijgt u naast uw corebusiness te maken met tal van andere zaken zoals wet- en regelgeving. Dit zal niet het eerste zijn waar u aan denkt als u een onderneming begint. Toch is het wel belangrijk om hier rekening mee te houden. In deze blog geven wij u een heads-up over een aantal zaken die u goed geregeld moet hebben.

1. Overeenkomsten tussen ondernemer en afnemer

U doet er als ondernemer verstandig aan om de afspraken met uw klanten vast te leggen in een overeenkomst. Daarin neemt u bijvoorbeeld afspraken op over wat er geleverd wordt, wanneer en tegen welke prijs. Door de afspraken van tevoren te bespreken en schriftelijk vast te leggen in een overeenkomst, voorkomt u achteraf onnodige discussie. Het is belangrijk om de overeenkomst te laten ondertekenen. Mochten er discussies ontstaan die buitengerechtelijk niet opgelost kunnen worden, dan staan de afspraken in ieder geval duidelijk op papier. In dat geval kunt u op de getekende overeenkomst terugvallen.

2. Algemene voorwaarden

Naast een duidelijke en getekende overeenkomst tussen partijen is een goede set algemene voorwaarden erg belangrijk. Deze voorwaarden staan ook wel bekend als de ‘kleine lettertjes’. In de algemene voorwaarden kunt u tal van algemene zaken regelen zoals de betaaltermijn en reclamatietermijnen. Hiernaast kunt u zich met de algemene voorwaarden beschermen tegen bepaalde vormen van aansprakelijkheid. Door het opstellen en gebruiken van goede algemene voorwaarden hoeft u niet bij iedere overeenkomst opnieuw afspraken te maken. U heeft de algemene voorwaarden in deze situatie namelijk altijd bij de hand. Een goede set algemene voorwaarden scheelt u dus tijd én geld.

Het is belangrijk dat uw algemene voorwaarden juridisch juist en duidelijk zijn geformuleerd. Verder dient u deze op de juiste wijze ter hand te stellen. Wanneer dit het geval is, mag u zich beroepen op uw algemene voorwaarden. U kunt de algemene voorwaarden ter hand te stellen voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst.

3. Privacyverklaring

Als ondernemer verwerkt u persoonsgegevens, zoals die van uw klanten. Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Een privacyverklaring is een goed hulpmiddel om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de AVG. Hierin staat onder andere welke persoonsgegevens u verwerkt en met welk doel.

Ook het ter handen stellen van de privacyverklaring valt onder de informatieplicht. Het is belangrijk dat partijen met wie u zakendoet weten hoe u als ondernemer de persoonsgegevens verwerkt en bewaart. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zorgt ervoor dat bedrijven en organisaties zich aan de privacy wet- en regelgeving houden. Volgens de AP is een online privacyverklaring of -statement een goede manier om aan de informatieplicht te voldoen. Het is hierbij wel belangrijk dat uw klanten de informatie eenvoudig kunnen downloaden en begrijpen.

4. Facturatie

Bij het hebben van een eigen onderneming kan de financiële administratie niet achterblijven. Denk hierbij aan de facturatie en uw debiteurenbeheer. Dit kunnen zaken zijn waar u als ondernemer uw focus niet op legt. U bent natuurlijk liever bezig met uw corebusiness. Toch is het belangrijk dat u tijdig facturen verstuurt voor de door u geleverde dienstverlening of producten. Deze facturen dienen aan de vereisten te voldoen die de Belastingdienst daaraan stelt.

5. Debiteurenbeheer

Het is belangrijk dat u monitort of uw klanten de facturen op tijd betalen. U werkt immers niet voor niets. Daarom is het belangrijk om uw debiteurenbeheer goed op orde te hebben.  Met een goed en strak georganiseerd debiteurenbeheer zorgt u ervoor dat uw facturen op tijd worden betaald. De debiteurenbeheerder verstuurt betalingsherinneringen en neemt telefonisch contact op met uw klanten als de betaling uitblijft. Het hebben van goede debiteurenbeheer software is daarvoor een pré.

Nova Groep ontzorgt u als ondernemer van A tot Z

Bovenstaande zaken zijn ontzettend belangrijk bij het starten of hebben van een eigen onderneming. Naast het hebben van een bedrijf dat financieel/administratief gezond en op orde is, is een (bedrijfs)jurist onmisbaar.

Heeft u vragen over het opstellen van uw overeenkomst(en), algemene voorwaarden of privacyverklaring? Of heeft u hulp nodig bij uw facturatie en debiteurenbeheer? Nova Groep kan u hierbij ontzorgen. Zo zorgen de debiteurenbeheerders van Credit Care voor een strak, geordend en geoptimaliseerd debiteurenbeheer. Worden uw facturen ondanks de inspanningen van Credit Care niet betaald? Dan wordt uw vordering in overleg met u uit handen gegeven aan Nova Incasso. De incassomedewerkers van Nova Incasso incasseren uw vordering kosteloos in de buitenrechtelijke fase. Blijft de betaling ook in de buitengerechtelijke fase uit? Of is het in uw dossier verstandig om de zaak over te dragen aan een jurist voor het nemen van juridische stappen? Dan ontvangt u een vrijblijvend voorstel met kostenindicatie. Gaat u akkoord? Dan wordt uw zaak overgedragen aan één van de gespecialiseerde topjuristen van Nova Legal. Op die manier biedt Nova Groep de totaaloplossing om uw facturen betaald te krijgen; van facturatie tot aan beslaglegging.

Nieuwsgierig geworden naar de dienstverlening van Nova Groep als geheel of naar één van de bedrijven van Nova Groep? Neem dan snel contact met ons op. Wij helpen u graag!

Neem direct contact op
Back To Top