Skip to content

Moeilijk inbare vorderingen en oninbare vorderingen

Helaas komt het binnen elke onderneming wel eens voor: een klant betaalt zijn factuur niet op tijd. Maar wanneer spreken we van een moeilijk inbare vordering en wanneer van een oninbare vordering? En hoe kunt u dit voorkomen? We leggen het uit in deze blog.

Wat is een moeilijk inbare vordering?

Wanneer we spreken over een moeilijk inbare vordering betekent dit dat het lastig is om de door u geleverde diensten en/of producten betaald te krijgen. In de praktijk spreken we vaak pas van een moeilijk inbare vordering op het moment dat al verschillende herinneringen zijn verzonden, maar dat er ondanks deze inspanningen geen (volledige) betaling is gedaan.

Wat is een oninbare vordering?

Stel, u heeft een openstaande factuur met de vervaldatum 01 januari 2020 dan kunnen we op 01 februari 2021 spreken van een oninbare vordering. Voor deze factuur kunt u dan de btw terugvragen. Hoe het terugvragen van de btw werkt, leest u hier. Mocht de debiteur alsnog betalen nadat u de btw bij de Belastingdienst heeft teruggevraagd, dan moet u de verschuldigde btw over het deel dat u heeft ontvangen aangeven in het aangiftetijdvak waarin u de betaling ontvangt.

Voorkomen van moeilijk inbare – en oninbare vorderingen

Om zowel moeilijk inbare vorderingen als oninbare vorderingen te voorkomen is het belangrijk om adequaat debiteurenbeheer te voeren. Debiteurenbeheer omvat alle activiteiten die te maken hebben met het beheren en betaald krijgen van openstaande vorderingen op debiteuren. Met uw debiteurenbeheer houdt u bij wie er wel of niet betaald heeft en wordt er actie ondernomen om openstaande facturen betaald te krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het versturen van herinneringen en aanmaningen, of telefonisch contact opnemen met de debiteur. Een bedrijf kan het debiteurenbeheer zelf voeren maar kan het debiteurenbeheer ook uitbesteden.

Hulp nodig bij het innen van uw facturen?

Wilt u graag uw debiteurenbeheer uitbesteden? Of worden uw facturen ondanks goed debiteurenbeheer niet betaald? Nova Groep heeft alles in huis! Zij kan het debiteurenbeheer voor u uit handen nemen, maar kan ook zorgen voor een adequate opvolging als uw facturen ondanks de inspanningen van onze of uw debiteurenbeheerders niet worden betaald. Zo kan zij de vordering buitengerechtelijk of gerechtelijke laten incasseren. Het enige dat u hoeft te doen is akkoord te geven. Nova Groep verzorgt de rest!

Nieuwsgierig geworden naar de dienstverlening van Nova Groep als geheel of naar één van de bedrijven van Nova Groep? Neem dan snel contact met ons op. Wij helpen u graag!

Neem vrijblijvend contact op
Back To Top